-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:12920 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

اگر كسي نداند كه چه مقدار نماز قضا دارد چه حكمي دارد؟



عنايت به اين نكته خالي از لطف نيست كه در پرسشهاي فقهي خود، خوب است كه نام مرجع تقليدتان را ذكر فرمائيد، تا پاسخگويي راحت تر صورت پذيرد . و اگر مرجع تقليد نداريد ، بايد براي خود مرجع تقليدي را بر اساس روشي كه در فقه ( براي انتخاب مرجع ) وجود دارد ، انتخاب نماييد و به فتواي او عمل نمائيد .

در خصوص سوال شما حضرت امام خميني مي فرمايند : كسي كه چند نماز ا ز او قضا شده و شمارة آنها را نميداند مثلاً نمي داند چهار تا بوده يا پنج تا ، چنانچه مقدار كمتر را بخواند كافي است و همچنين اگر شمارة آنها را مي دانسته و فراموش كرده اگر مقدار كمتر را بخواند كفايت مي كند (1)

تعدادي از مراجع معظم نيز نظرشان موافق نظر حضرت امام ( ره )است ، منتهي بهتر مي دانند كه انسان به قدري نماز بخواندكه يقين كند تمام نمازهاي قضاي خود را خوا نده است ، بخصوص اگر تعداد آنها را مي دا نسته و لي فراموش كرده باشد(2) .

مطابق نظر آيت الله فاضل نيز اگر تعداد آنها را ميدانسته و بعد فراموش كرده بنابر احتياط واجب بايد مقدار زيادتر را بخواند(3) و مطابق نظر آيت الله مكارم هم اگر بواسطه سهل انگاري تعداد آنها را فراموش كرده باشد ، بنابر احتياط واجب بايد مقدار بيشتر را بخواند(4)

از فتواي آيت الله بهجت نيز چنين بر مي آيد كه اگر تعداد آنها را ميدانسته ولي فراموش كرده باشد ، چنانچه براي او مشكل نيست و عسرو حرج در كار نباشد ، لازم است آنقدر نماز بخواند تا علم پيدا كند به مقدار نمازهاي قضا شده و اگر تحصيل علم ممكن نيست ، به مقداري كه اطمينان پيدا كند ، نماز بخواند ، و اگر آن هم نشد به قدري كه گمان پيدا كند(5)

چنانچه احساس كرديد نياز به توضيحات بيشتري داريد ميتوانيد به توضيح المسائل مرجع تقليد و يا توضيح المسائل مراجع مراجعه فرمائيد. اگر هم نياز به راهنمايي بيشتري داريد ميتوانيد دوباره با ما مكاتبه كنيد .





منابع و مآخذ :

1 ـ توضيح المسائل مراجع ( مطابق با فتواي دوازده نفر از مراجع معظم تقليد ) سيد محمد حسن بني هاشمي خميني ، جلد 1 ص 781

2 ـ همان ، ص 781 و 782 ( بر گرفته از فتاواي نقل شده )

3 و 4 و 5 ـ همان ، ص 781 ( برگرفته از فتاواي نقل شده )

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.